recept

Alla inlägg under januari 2015

Av Qia - 26 januari 2015 16:00

400 gr lax

400 gr torsk

250 gr körsbärstomater

1-2 msk dill

3-5 dl matlagningsgrädde

2 dl creme fraiche

2 fiskbuljongtärningar

lite smör till formen

ev räkor att toppa med


Skär fisken i 2×2 cm kuber

Dela tomaterna

Lägg i smord ugnsfast form

Blanda grädde, creme fraiche och dill 

smula i fiskbuljongtärningarna

Vispa ihop

häll över fisken och tomaterna

Grädda i ugn 30-40 min 200º 

Serveras med kokt eller pressad potatis


Mer mattips på  www.middagshjälpen.se  

Av Qia - 22 januari 2015 13:41

Lite tidskrävande lite kavlande och mycket gott


50 gr jäst

5 dl ljummet vatten

1 dl olivolja

0,5 tsk salt

1 tsk honung

5 dl vetemjöl

6 dl havregryn som körs till mjöl i mixer eller assistent 

2 dl grovt rågmjöl

1/2 dl havrekli 


1 dl vetemjöl +1 dl grovt rågmjöl till utbakningen


Blanda jäst och vatten rör om till jästen löst sig 

Tillsätt honung och olivolja 

Blanda i allt torrt och blanda väl

Rulla till två rullar och dela varje rulle i 20 delar 

Kavla ut tunnt

Lägg på bakplåtspapper ca 4 per plåt

Det går bra att "stapla" papperen med de utbakade bröden på varandra

Nagga med gaffel

Pensla med vatten 

Strö på lite hackade frön, nötter och flingsalt

Grädda ca 5 min 225º i varmluftsugn

Vänd på bröden när de kommer ut från ugnen 

När alla bröden är klar , stäng av ugnen och lägg bröden uppochner på plåtarna 

Lägg in i ugnen utan värme men med fläkten på och ugnsluckan lite på glänt

 i 1-2 timmar


 Förvara torrt 


       



Gå in på www.middagshjälpen.se och hitta massa inspiration och recept


Av Qia - 19 januari 2015 15:37

I helgen gjorde jag en potatisgratäng som jag hittade recept på i Hemmets veckotidning Lite omständig att göra men så värt det! Gick att förbereda så det var bara att ställa in i ugnen när jag stekte kotletterna

Till den serverade jag lammkotletter som jag stekte sådär lagomt rosa.



Grekisk potatisgratäng


4–6 port
Skala och klyfta 10-15 stora fasta potatisar.


Koka dem i saltat vatten 3–4 min.

Häll av i durkslag


Lägg den avrunna potatisen i en oljad ugnsform.


Stek i ugnen på 200°ca 20 min.


200 g tärnad fetaost,


4 dl riven ost,


1 klyftad rödlök,


1 dl strimlade soltorkade tomater i olja .


Salta och peppra.


Häll över 4-5 dl vispgrädde.


Gratinera mitt i ugnen 20–30 min.


Och har du lite idetorka på vad du ska äta gå in på www.middagshjälpen.se och få lite inspiration  

Av Qia - 8 januari 2015 14:33

Gjorde en kanelköttfärsgryta igår ,,nästan som köttfärssås men så mycket godare och med bitar av köttfärsen och så enkel !

 

Köttfärsgryta med kanel

500 gr köttfärs

4 tomater Skållade och delad i 6-8bitar

2 scharlottenlökar hackade

2 pressade vitlöksklyftor

1 msk kanel

1 skvätt olivolja eller smör att steka i

1-2 köttbuljongtärningar

3-5 dl vatten


Stek löken i oljan 

Stek med köttfärsen men finfördela den inte det ska vara lite bitar

Tillsätt tomaterna och kanelen

Koka upp vattnet och lägg i buljongtärning

Låt allt småputtra på lägsta värmen  ca 1-2 timmar

rör om då och då tillsätt ev lite mer vatten

Serveras med pasta, mathavre eller bulgur och sallad   


 

  


Dåligt med ideer vad du ska äta ? Kolla middagshjalpen.se

Presentation

Omröstning

Är det första gången du besöker recept.bloggagratis.se?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Matbloggstoppen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards